Det har gått et par dager siden jeg kom tilbake fra fantastiske dager på Kongsberg Jazzfestival! Festivalen jubilerte, og kjolene fra Se min kjole ble sjeldent godt mottatt av kjente og ukjente jenter, damer og kvinner- alle i sin beste alder! Det er utrolig gøy å se hva som skjer når rett kjole havner på rett dame, og folk i gata snur seg langt etter dem… Det er bare klær tenker noen, men de av oss som har opplevd jenter forvandle seg fra størrelse neshorn (som en beskrev seg selv, ikke hun på bildet) til en snerten dame med selvtillit til å gjøre hva hun vil- kan sverge på at klær kan gjøre en forskjell!

IMG_6632IMG_6640

Men til overskriften. Det fine med å selge kjolene fra egen pop-up shop i blant, er at jeg møter kundene. Jeg ser hva dere liker, jeg ser hvordan kjolene sitter, og noterer meg hva som kan endres! Og mange ganger om dagen svarer jeg på føgende spørsmål: Syr du alt selv? Og hvor produseres kjolene?

Se min kjole 2  4357

Se min kjole er et lite design firma, med liten produksjon. Som designer syr jeg ofte protoypen selv, etter først å ha utforsket farger, mønster og form. Dette er designprosessen!

 Prototypen er grunnlaget for videre produksjon, og lages i ulike størrelser.

One of a kind kjoler designes og sys fortsatt av meg, og har nødvendigvis en annen tidsbruk og pris enn kjolene det finnes flere av.

IMG_4469

Øvrig produksjon foregår i India. Og den foregår på steder som er så små at jeg er på hils og middag med både eier, mønster-kontruktører og skreddere. Med ærend-guttene, med kvinnene som klipper tråder og bretter ferdige plagg. Med hun som vasker sjefens kontor, med han som henter te…

 IMG_5799

De siste par årene har det heldigvis vært et større fokus på store kleskjeders utnyttelse av arbeidskraft i land som f.eks Bangladesh. Kjeder med store økonomier, og makt til å presse prisene ned til et minimum, for at vi som forbrukere skal betale mindre for klærne enn vi gjorde for 20 år siden!

Som liten designer, som for noen år siden mottok støtte fra Innovasjon Norge for å å utvikle et firma drevet etter Fairtrade prinsipper, betyr det mye for meg at de som lager klærne til Se min kjole har vilkår de kan leve av!

I byen hvor produksjonen foregår, er det mange små og mellomstore klesmerker fra hele Vesten som produserer. Det er rift om de gode arbeiderne, derfor presses lønninger opp! Derfor gir de mest seriøse fabrikkene arbeiderne både fleksitid og gode lunsj-pauser!

IMG_5809

Jeg ser det også som veldig positivt at Se min kjole er med på å skape arbeidsplasser i et land der forskjellene mellom rike og fattige er like stor som arbeidsledigheten!

Det er heller ingen ulempe å ha hatt noen års fartstid i India, slik at man kjenner kulturen, er i forkant av det som eventuelt kan gå galt…og hygger seg med det man gjerne vil ha mere av!

Så når vi møtes i Molde neste uke, eller i Fredrikstad, eller et annet sted senere i sommer, vet du at Se min kjole representerer mer enn det du ved første fargerike øyekast ser!

Og du vet at du med stolthet kan bære et plagg det ligger mange historier og ideer bak!

Fortsatt god sommer! IMG_2589

